روسازی بتنی
بدلیل وجود منابع نفتی فراوان از جمله قیر، روسازی اکثر راهها در ایران از نوع روسازیهای آسفالتی میباشد. امروزه علاوه بر اهداف اقتصادی و فنی، جنبههای زیست محیطی و ملزومات توسعه پایدار نیز در طراحی، ساخت و نگهداری روسازیها و پروژههای زیرساختاری دیگر در نظر گرفته می شود. با توجه به افزایش قیمت و ارزش مواد نفتی از جمله قیر و مشکلات عمده روسازیهای آسفالتی در محورهای پرترافیک از یک طرف و طول عمر بالا و دوام مناسب بتن در شرایط مختلف محیطی از طرف دیگر، کاربرد روسازیهای بتنی میتواند باعث کاهش هزینههای ساخت و ساز، بهره برداری و نگهداری راهها شود. بنا به دلایل مطرح شده، در بسیاری از نقاط کشورها از روسازیهای بتنی با توجیه فنی و اقتصادی در شرایط معینی استفاده شده است.
به دلیل عمر طولانی، روسازی بتنی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه و سودمند است و به حداقل مصرف مواد، انرژی و سایر منابع برای ساخت و ساز، نگهداری و بازسازی در طول عمر نیاز دارد. روسازی های بتنی با طول عمر بالا، کمتر نیاز به ترمیم و بازسازی مکرر دارند و به ایمنی راهها و کاهش ازدحام کمک می کنند. روسازی های بتنی در کشورهای مختلف برای 30 سال تا بیش از 50 سال عمر خدمت دهی، با نگهداری کمتر در مقایسه با روسازی های آسفالتی طراحی شده است. این نوع روسازیها در صورت در نظر گرفتن تمهیدات لازم جهت مهار تنشهای حرارتی و اصطکاکی، از عمر مناسب و توجیه اقتصادی برخوردار بوده، کما اینکه امروزه در اکثر کشورهای صنعتی در ساخت بخش بزرگی از جاده ها از روسازی بتنی بهره گرفته شده است.
در کشور ما نیز با توجه به افزایش قابل ملاحظه قیمت قیر در سال های اخیر و در پی آن افزایش هزینه تمام شده روسازی های آسفالتی و در راستای کاهش استفاده از سوخت های فسیلی و همچنین کاهش مسائل زیست محیطی و سرمایه گذاری، بعلاوه فواید تکنیکی و فنی متعدد، می بایست استفاده از روسازیهای بتنی برای جاده ها و بزرگراه ها مورد توجه قرار گیرد و بستری مناسب برای رقابت روسازیهای بتنی با روسازیهای آسفالتی فراهم گردد. در سالهای اخیر شرکت دانش بتن امیرکبیر اقدام به ارائه طرح روسازی بتنی در پروژه مختلفی از جمله قطعه یک آزادراه تهران- شمال، تونل امیرکبیر، کمربندی نسیم شمال قزوین و … نموده است.
همانگونه که مشاهده گردید به دلیل دوام بیشتر و عمر طولانی تر، روسازی بتنی نسبت به روسازی آسفالتی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه و سودمند می باشد بطوریکه هزینه های چرخه عمر روسازی های آسفالتی تقریباً دو برابر روسازی های بتنی است. علاوه بر آن روسازی های بتنی در مقایسه با روسازی های آسفالتی مزایای دیگری دارد که ذیلاً به برخی از آنها اشاره میشود.
– حذف زیراساس
– طول عمر زیاد
– نگهداری کمتر
– کاهش هزینه روشنایی
– نوسازی کمتر
– کاهش مصرف سوخت
– بهبود کیفیت روانآب
– بهبود ایمنی آتش سوزی در تونلها
– استفاده از زباله های صنعتی